2022 är det åter dags för Luleåbiennalen som sedan 2018 leds av Konstfrämjandet Norrbotten och äger rum på flera olika platser i Norrbotten. Onkar Kular och Christina Zetterlund har bakgrund inom curering av utställningar och av att initiera forsknings- och utbildningsprojekt inom design och hantverk.
Att låta biennalen utvecklas genom att arbeta med idétraditioner och praktiker inom duodji, hantverk och konsthantverk i relationer till samtidskonsten känns som en spännande fortsättning på föregående biennaler. Det ska bli intressant att undersöka varierande sätt att aktivera olika sociala utrymmen och målgrupper i länet, något som ju är en del av både biennalens och Konstfrämjandet Norrbottens uppdrag, säger Maria Ragnestam, verksamhetsledare för Konstfrämjandet Norrbotten som organiserar Luleåbiennalen 2022.
Christina Zetterlund är hantverks- och designhistoriker, verksam som pedagog, curator och forskare med intresse för historiografi där design och hantverk blir ett perspektiv för att undersöka samhällsvillkor och Onkar Kular är professor i design på HDK Valand, Högskolan för konst och design som i sin undervisning och forskning prövar designens roll i samhälle och i kulturen i stort.
– Det finns något väldigt spännande att arbeta med en konstbiennal som nu också ska inkludera hantverk. Konsten är ju naturligt bekväm med biennalformatet medan vi är vana vid att hantverk görs och kommuniceras på andra sätt. Biennalen blir ett sätt att pröva gränser och samarbeta med många olika praktiker, säger Christina Zetterlund.
– Vi ser fram emot att få möjligheten att göra det här arbetet i Norrbotten som har intressanta hantverks- och konstpraktiker. Det är också en plats med en komplex historia som vi måste respektera och arbeta med. Nu startar vi processen där vi hoppas kunna samarbeta med utövare, organisationer, platser och institutioner för att forma en biennal som har både lokal och internationell relevans säger Onkar Kular.
Luleåbiennalen 2022 organiseras av Konstfrämjandet Norrbotten. Utställningen pågår på olika platser i Norrbotten mellan 15 oktober 2022 – 15 januari 2023. I likhet med tidigare år samarbetar biennalen med en rad aktörer i Luleå och Norrbotten som Luleå Konsthall, Norrbottens museum, Galleri Syster, Havremagasinet, KKV och Resurscentrum för konst. Samverkansparter som kommer att bli fler under arbetets gång. Luleå Internationella Konstbiennal startade 1992 och är den äldsta i Skandinavien.
Besök Luleåbiennalen 2022s hemsida för mer information.
Om curatorerna:
Onkar Kular är professor på HDK Valand, Göteborgs universitet, Design Interventions. Hans forskning har gjorts internationellt känd genom utställningar, undervisning och publikationer. Åren 2008-2015 ledde han programmet Platform 13 på Royal College of Art, London, en interdisciplinär plattform som undersökte designens roll inom politisk och ekonomiska system, kultur och samhälle. Hans verk återfinns i the CNAP, Frankrike och the Crafts Council, UK. Han har gästcurerat utställningar för The Citizens Archive of Pakistan, Karachi och the Crafts Council, UK. 2014-2016 innehade han Stanley Picker Fellow-positionen vid Kingston University och han medorganiserade ramverket för utbildningen Night School on Anarres2017 var han konstnärlig ledare för den första Designfestivalen i Göteborg, Open Week. Onkar Kular har nyligen utvecklat programmet för den publika användarmodellen Allmänningen på Göteborgs universitet och tillsammans med Henric Benesch organiserar han den praktikbaserade plattformen The Right to design, som har det syftet tillgängliggöra design bortom klass, bakgrund, kön, ålder och funktionsvariationer.
Christina Zetterlund är hantverks- och designhistoriker verksam som pedagog, curator och forskare med ett intresse för historiografi där design och hantverk blir ett perspektiv för att undersöka samhällsvillkor. Hon arbetar som lektor på Linnéuniversitets utbildning Design +Change Design och som curator i projektet Lära om arkivet på Designarkivet i Pukeberg. Hon har tidigare haft många olika samarbetspartners bland dem är Hälsinglands museum (Hudiksvall) för att skapa arkivet för smyckeskonstnären och den romska människorättsaktivisten Rosa Taikons verkstad. År 2018 arbetade hon tillsammans med glasarbetare, The Glass Factory (Boda Glasbruk) och Folkets Hus i Kosta för att iscensätta utställningsprojektet På lunchrasten som handlade om så kallad “sölning” som är glasarbetarnas eget skapande. År 2018 samarbetade hon med Magnus Ericsson i formandet av Slöjd Stockholms hantverksresidens Plats för det handgjorda vilket de gjorde i samarbete med Etnografiska museet och Husby Konst & hantverksförening i Stockholm. Mellan 2016 och 2017 gjorde hon tillsammans med Allison Smith konversationsutställningen Models for a System på Contemporary Jewish Museum, San Francisco. Christina Zetterlund är också aktiv som forskare och publicerar sin forskning internationellt. För närvarande genomför hon forskningsprojektet Designhistoria i andra geografier, i samarbete med Ájtte Museum i Jokkmokk. Projektet skriver design- och hantverkshistorier från Småland och Sápmi.