”Om Konstfrämjandets motto om en «konst för alla» kunde ge farhågor om en allt för enkel idé om folkbildning, så finns här tvärtom ett djupt förtroende för konsten och poesin” – Frans Josef Petersson för Kunstkritikk
Många har tagit del av Luleåbiennalen under de första veckorna den hållit öppet. Luleå konsthall slog publikrekord när biennalen öppnade upp portarna med en kväll av liveframträdanden, läsningar och performanceverk. Många är också de journalister och konstkritiker som uppmärksammat biennalen i artiklar, recensioner, intervjuer och nyhetsinslag.
”Norrbotten – och så uppkopplat mot resten av världen” är en av P1 Kulturs reporter Helene Alms inledande kommentarer då hon sammanfattar sitt intryck av biennalen. ”Men man har inte bara snöat in på Norrbotten utan även lyft blicken och bjudit in ett flertal internationella konstnärer vars verk kring landskap och mörker kopplas ihop med det norrbottniska” fortsätter hon.
Nästan alla texter som publicerats uppskattar hur biennalens team undvikit fallgropen att låta satsningen bli ett satellitprojekt utan lokal förankring. ”Den återupplivade Luleåbiennalen lyckas vara lika förankrad i Norrbotten som globalt nyfiken när den närmar sig landskapets hemligheter” heter det i Thomas Olssons recension för SvD, och Frida Sandström skriver i DN att ”Luleåbiennalen gör Norrbotten till Sveriges centrum”.
Gång på gång uppmärksammas biennalens vidsträckthet. Ulrika Stahre berättar i sin recension för Aftonbladet att ”biennalen arbetar rhizomatiskt, den sträcker ut sina rötter miltals omkring”. De spridda platserna är valda för sina specifika historier och förutsättningar, men något ytterligare händer när konsten sprids ut. ”Att publiken måste anstränga sig för att förflytta sig mellan flera utställningsorter är en direkt kommentar till Sveriges annars väldigt centraliserade kulturpolitik” skriver Frida Sandström.
Helene Alm tycker att Luleåbiennalen är ”en exklusiv händelse väl värd ett besök”. Ulrika Stahre landar i samma omdöme: ”[D]enna ambitiösa återkomst […] kan lysa upp de synnerligen väl valda platserna. Ficklampor är överflödiga, till och med i Mjölkuddsberget.” Nils Forsberg från Expressen sammanfattar:
”Jag älskar det”
Läs fler utlåtanden om Luleåbiennalen 2018:
Aftonbladet, recension av Ulrika Stahre
Bon Magazine, intervju med curatorteamet samt Hanni Kamaly, Alexandros Tzannis och Neda Saeedi
Dagens Nyheter, recension av Frida Sandström
Expressen, recension av konstredaktör Nils Forsberg
Göteborgsposten, intervju med curatorsteamet av TT
Kulturnyheterna i SVT, om Karl Sjölunds installation i Rödbergsfortet
Kunstkritikk, recension av Frans Josef Peterson
Kuriren, krönika av Eva Åström
Kuriren, intervju med Residence-in-nature av Eva Åström
Kuriren, rapport från öppningen på Ájtte i Jokkmokk av Åsa Lindstrand
NSD, rapport av Susanne Holmberg
P1 Kultur, recension av Helene Alm
P1 Kultur, inslag om Neda Saeedi och Anja Örns verk av Helene Alm
P1 Kultur, intervju med Vishal K Dar av Helene Alm
Svenska Dagbladet, recension av Thomas Olsson